ویلا شمال | آشنایی با طراحی داخلی ویلا ( طراحی فضا )

ویلا شمال | آشنایی با طراحی داخلی ویلا ( طراحی فضا )

در مبحث قبل تعریفی کوتاه از طراحی و طراح داخلی ارائه دادیم و همچنین نکات مهم طراحی داخلی را که در هنگام طراحی باید مد نظر داشته باشیم به صورت تیتروار بیان کردیم، در این بخش از مقاله به مفهوم طراحی فضا میپردازیم :

طراحی داخلی چیست و چگونه میتوان فضای داخلی ویلای خود را مدیریت کرد ؟  دو سوال مهم که در مقاله قبل بررسی آنها را آغاز کردیم. برای مشاهده کامل مقاله پیشین اینجا کلیک نمایید.

ویلا شمال و آشنایی با طراحی داخلی ویلا

نکته بسیار مهمی که در طراحی داخلی با آن مواجه هستیم و همه طراحی ما را تحت شعاع قرار میدهد مفهوم فضا است . اما فضا چیست ؟

تعریف فضا : فضا در معماری، همان چیزی است که انسان را از عوامل طبیعی محافظت می‌کند و کلیه فعالیت‌های فردی و اجتماعی فرد را در بر می‌گیرد. انسان در فضا نیازهای مادی و معنوی خود را تأمین می‌کند.

فضا جوهر اصلی معماریست و در فضای معماری انسان حرکت و زندگی می‌کند. فضا در معماری انواع گوناگون دارد و به طرق متنوعی می‌توان فضا را در معماری دسته‌بندی کرد.

تعریف فضا به نقل از دکتر حبیبی :

"فضا در مفهوم موجود خویش به تنهایی هیچ ویژگی خاصی را مطرح نمی‌کند ولی به محض آن که یک گروه انسانی فعالیتی را در مکانی مطرح کند، معنای نمادین فضا پدیدار می‌شود. از این پس فضا بستری برای بیان فعالیت و رفتارهای انسانی می‌گردد؛ محلی برای تخیل و واقعیت."

ویژگی‌های تاثیر گذار فضا 

  • 1- مصالح ، شکل و ابعاد از ویژگی های فیزیکی فضاست .
  • 2- یکی دیگر از ویژگی های فضا ، تاثیر بصری کیفی ناشی از شکل و ظاهر ، مصالح ، ابعاد و تناسبتات است که بر ذهن انسان تاثیر میگذارد.
  • 3- ارزشها و کیفیات معنوی فضا با اثر پذیرفتن از ایدئولوژی و فرهنگ طراح و جامعه به انسان القا میشود از دیگر ویژگی فضا میباشد.
  •        بنابراین یکی از عوامل تعریف‌کننده فضا نگرشی است که طراح به ماده و جهان هستی دارد. ادراک انسان از فضا با ادراک او از خود و جهان مرتبط است. انسان در مقام استفاده‌کننده از فضا به میزانی به ادراک حقیقت فضا نزدیک می‌شود که دستگاه فکری او با دستگاه فکری شخصی که فضا را پدید آورده است سنخیت داشته باشد. 

 

انواع فضا در معماری

1-فضای خصوصی

    فضاهایی که تنها عده‌ای خاص، حق استفاده از آن فضا را دارند، فضاهای خصوصی نامیده می‌شوند. در بین فضاهایی که در سطح شهر وجود دارد، منازل مسکونی ، ویلاها از جمله فضاهای خصوصی هستند.

 

2-فضای عمومی

فضاهای عمومی، فضاهایی هستند که برای ورود و خروج افراد هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ معابر شهر و محله‌ها از جمله این فضاها می‌باشند. گرچه حضور در این فضاها با مانعی روبرو نیست اما به صورت غیر مستقیم حضور غریبه‌ها کنترل می‌شود و رفتار نیز در این فضاها تابع مسائل فرهنگی و هنجارهای اخلاقی هر جامعه شکل می‌گیرد.

3-فضای نیمه خصوصی - نیمه عمومی

این نوع فضاها بیشتر مربوط به آپارتمان‌ها می‌شود و این فضاها از مالکیت، هم جنبه خصوصی دارند و هم جنبه عمومی. به عبارت دیگر به علت کارکردی که دارا می‌باشند، مورد استفاده همه افراد محله قرار نمی‌گیرند مثل فضای حیاط در آپارتمان.

  تعریف فضاهای خصوصی و عمومی در طراحی داخلی را میتوان به نحوی دیگر تغییر نیز تعریف کرد ،چرا که هر فضایی در منزل و یا ویلا برطرف کننده نیازهای متفاوتی برای انسان می باشند  بدین ترتیب برخی فضاها مانند اتاق خواب ها اختصصای تر بوده و مکانهایی مانند سالن پذیرایی، حال و نشمین ، حیاط عمومی تر است . بنابر این در طراحی اینگونه فضاهای داخلی باید دقت لازم برای رعایت حریم خصوصی و راحتی افراد ساکن ویلا ، خانه و ... فراهم گردد.

 ویلا شمال ، ویلا زیباکنار ، دهکده ساحلی الیت

4-فضاهای بسته  و باز

فضای باز به فضایی گفته می‌شود که بدون پوشش سقف می‌باشد و دیوارها نیز در صورت وجود از تمامی جهات این فضاها را مسدود نمی‌نماید. فضای باز غالباً جزو فضاهای عمومی و نیمه عمومی محسوب می‌شود ،تراس ها ، بالکن ها و حیاط های خصوصی فضایی باز در عین حال خصوصی می‌باشند.

ویلا شمال ، ویلا زیباکنار ، دهکده ساحلی الیت

در طراحی فضاهای باز یک ویلا میتوان به طراحی فضای سبز اشاره کرد که در چند مقاله قبل درمورد آن صحبت کردیم .  

مقاله : ویلا شمال و طراحی فضای سبز با المان های مختلف

 فضای بسته به فضایی میگویند که دیوار ها در همه جهات فضا را مسدود کرده و مسیر ورود و خروج مشخصی برای آن تعیین شده است . ممکن است مسقف باشد. فضاهای بسته میتوانند خصوصی مانند ویلا ، خانه و .. و یا عمومی مانند  سینما ، کتابخانه و ... باشد .

 

در این میان فضاهای نیمه باز نیز مطرح هستند

حد فاصل بین فضاهای بسته و بازی که می‌تواند به عنوان فضای ارتباط دهنده این دو شناخته شود را فضای نیمه باز میگویند. مجموعه عناصری که کاربرد اصلیشان جدا نگه داشتن فضای باز از فضای سر پوشیده بنا محسوب می‌شود، این نوع فضاها تحرک فضایی قابل ملاحظه‌ای را در کار تلفیق فضای داخلی و خارجی به عهده دارند مانند کوریدورهای خروجی ساختمان ها یا ورودی تراس ها به داخل ویلا .

 ویلا شمال ، ویلا زیباکنار ، دهکده ساحلی الیت

 

اکنون که آشنایی لازم با مفهوم طراحی داخلی داریم، می توانیم حرکتی پیش رو داشته باشیم و به صورت مفید و اصول طراحی داخلی  برای خانه و ویلای خود را  بیاموزیم در مقاله بعد برای آشنایی با مفاهیمی چون ایجاد تعادل و هماهنگی در طراحی داخلی با ما همراه باشید.

     » در مقاله بعد بخوانید : ویلا شمال | آشنایی با طراحی داخلی ویلا-قسمت سوم

 

دهکده ساحلی الیت و شهرک آرش 4 حاصل طراحی معماری کاربردگرایانه و اجرای دقیق و استاندارد توسط مهندسین و معماران برجسته و کارآزموده در زمینه معماری و طراحی داخلی همگام با آخرین تغییرات و دستاوردهای جهانی می باشد ، اگر به دنبال انتخابی متفاوت هستید تا تجربه آرامشی دل انگیز در مناطق ساحلی را داشته باشید پیشنهاد میکنیم از دهکده ساحلی الیت و شهرک آرش 4 دیدن نمایید.

برای آشنایی بیشتر با دهکده ساحلی الیت و و شهرک آرش 4 و امکانات آنها ، مطلب زیر را مطالعه نمایید:

  » برای مشاهده ویلاهای آماده فروش رو یعنوان زیر کلیک نمایید

  »  دهکده ساحلی الیت

  »  شهرک آرش 4 

  » ویدئوهای دهکده ساحلی الیت  

  » گالری تصاویر گزارش های تصویری

  » تماس با ما

  » درباره با ما

5/ 5 1 2896

آخرين اخبار ما

تازه ها

راههای ارتباطی
مدیریت : 09121641518    |    واحد فروش ویلا شمال :09122192969
دهکده ساحلی الیت