ویلا شمال و طراحی فضای سبز با المان های مختلف

ویلا شمال و طراحی فضای سبز با المان های مختلف

ویلا شمال | برای محوطه سازی فضای سبز یک ویلا در شمال ، نخستین پرسش باید در مورد، میزان یکپارچگی و هماهنگی مورد نظر شما، بین فضای داخلی و محوطه ویلا باشد. در این مقاله قصد داریم نکاتی درباره چگونگی طراحی فضای سبز ویلا در شمال با المان های مختلف بیان کنیم ، در ادامه مقاله همراه ما باشید 

ویلا شمال و طراحی فضای سبز با المان های مختلف

طراحی فضای سبز یک حرفه با ایده های بصری است که به منظور، سازمان‌دهی، برنامه ریزی و طراحی و مدیریت محیط های طبیعی و منظر انجام میگیرد. متخصصان در این زمینه با همکاری رشته هایی از جمله معماری،عمران و برنامه ریزی شهری می‌توانند در حفظ محیط زیست موثر باشند. آنها با طراحی و اجرای پروژه‌هایی که حامی شرایط زیست محیطی هستند، در فراهم کردن سلامت و رفاه انسان و بوم نقش حائز اهمیتی دارند. هدف اصلی طراحی منظر، تغییر شکل پدیده هاست به صورتی است که منجر به از بین رفتن کیفیت منابع و محیط زیست نشود.

از آنجا که معماری و باغبانی دو موضوع مرتبط به هم هستند، طراحی یک چشم انداز زیبا و خلاقانه را میتوان جزئی از طراحی معماری به شمار آورد. یک ویلا با یک طراحی فضای سبز زیبا، برای استراحت های کوتاه بعد از یک روز پرمشغله ، میتواند مناسب ترین مکان باشد. آرامش بخش تر از چنین مکانی که در آن با خانواده یا یک دوست یا به تنهایی اوقات خوشی را بگذرانیم چه چیزی می تواند باشد. ایجاد یک مکان منحصر بفرد در باغچه برای همه  میتواند سرگرم کننده باشد. در ادامه ایده های نیز برای بهتر کردن فضای سبزتان و پیشنهاداتی برای داشتن بهترین استفاده از فضا داده میشود.

 

فرآیند طراحی فضای سبز و چشم اندازی زیبا در ویلا شمال

طراحی منظر و فضای سبز یک فرایند برنامه ریزی شده برای ایجاد تغییرات فیزیکی در محیط و منظر است. این فرآیند منجر به خلق مکان‌هایی با حس مثبت و فرح بخش می‌شود. برای خلق این چنین مکان‌هایی در طراحی فضای سبز از عناصر گیاهی به عنوان المان‌های بصری استفاده می شود.

اصول طراحی فضای سبز در مقیاس کوچک

طراحی فضای سبز در مقیاس‌های کوچک، باید مبتنی بر راحتی، زیبایی، دوام و صرفه اقتصادی باشد. طراحی منظر به عنوان بخشی از طراحی فضای شهری، با بهبود کیفیت کالبدی محیط زیست سر و کار دارد. هر فضای سبزی جزیی از شهر محسوب می شود از این رو، توجه به کل مجموعه از این نظر اهمیت دارد که بتوان در مورد جز طرح ریزی انجام داد. از سوی دیگر هر فضای سبز، به خودی خود یک کل است که از ترکیب المان‌ها ی مختلف تشکیل می‌شود. این قاعده در شهرک های ویلایی نیز مصداق دارد .

در طراحی فضای سبز گیاهان به عنوان عناصر طراحی همانند عناصر دیگر از ویژگی‌های بصری مانند نقطه، فرم، رنگ و بافت برخوردار هستند. چیدمان این ویژگی ها بر اساس اصول زیباشناختی‌، یعنی وحدت، هماهنگی‌، تناسب‌، توازن و مقیاس محیط‌های دلپذیر به وجود می آورد.

 

محوطه سازی فضای سبز ویلا شمال

برای محوطه سازی فضای سبز یک ویلا، نخستین پرسش باید در مورد، میزان یکپارچگی و هماهنگی مورد نظر شما، بین فضای داخلی و محوطه ویلا باشد. از سبک محوطه سازی گرفته تا جنس پوشش گیاهی داخل و بیرون ،شامل این مسئله می باشد. هماهنگی محوطه با سبک داخل خانه تان از اصلی ترین نکات قابل اهمیت است. علاوه بر نوع پوشش گیاهی، مسئله بعدی که مهم است محل قرار دادن درختچه ها و تنظیم عناصر فضای سبز در محوطه ویلا است. قرارگیری مناسب این عناصر می تواند به تعدیل دما و ایجاد سایه مناسب و حتی کاهش انرژی مصرفی برای متعادل سازی دما، کمک کند.

ویلا شمال و طراحی فضای سبز با المان های مختلف

مفاهیم وحدت، تعادل، تناسب، انتقال در طراحی چشم انداز ویلا

در طراحی چشم انداز مفاهیمی وجود دارد که طراح می تواند با توجه به چگونگی درک بیننده از آن، در فضا تغییر ایجاد کند. این مفاهیم همانطور که ذکر شد شامل وحدت، هماهنگی، تعادل، تناسب و گذار میباشد.

 وحدت استفاده موثر از عناصر در یک طرح برای انتقال موضوع است. وحدت با اجرای یک طرح به طور منظم در یک چشم انداز، از طریق کاشت انبوه یا تکرار به دست می آید. در حالی که تعادل یک اصطلاح مقایسه بین دو بخش چشم انداز است، وحدت مربوط به تصویر کلی از یک چشم انداز است و زمانی حاصل می شود که بیننده احساس می کند که تمام عناصر فردی در یک فضای سبز با هم به یک موضوع منسجم متصل می شوند.

تناسب، حس یا نیاز به این است که اندازه اجزای فردی یا گروهی در یک چشم انداز، هماهنگ با منظره باشد. یکی از راه های دستیابی به تناسب، در یک محوطه ویلایی استفاده مناسب از انتقال با توجه به اندازه اجزای مربوطه است. انتقال یا گذار نیز تغییرات تدریجی حاصل از دستکاری عناصر طراحی اولیه مثل رنگ، مقیاس، خط، شکل و بافت است. ضمن تلاش برای رسیدن به یک اثر خاص، اجتناب از تغییرات ناگهانی است. به عنوان مثال، اگر رنگ گلهای شما از یک قسمت از حیاط به سمت دیگری تکرار شود، احساس یکپارچگی در کل فضا وجود دارد که به شما یک گذار صاف می دهد. بعضی اوقات انتقال موفقیت آمیز به سادگی با افزودن یک عنصر مناسب برای یک فضای سبز وسیع افزایش می یابد.

ویلا شمال و طراحی فضای سبز با المان های مختلف 

المان های کاربردی و عناصر تزیینی در طراحی فضای سبز ویلا

المان ها در طراحی فضای سبز و محیطی دلنشین تاثیر بسزایی دارند. طراحی انواع مبلمان فضای باز، زمین های بازی همه عناصر لازم دریک طراحی برنامه ریزی شده فضای سبزهستند. از جمله عناصر پر کاربرد دیگر در فضای سبز ویلاها ، چمن، درختان، گلدان ها، باکس های کاشت گل، سنگ های تزیینی، موزاییک کاری مسیرها، آبنمای مصنوعی و استخر، چراغ ها و نورپردازی محوطه و … هستند. جانمایی این المان ها باید به گونه ای باشد که فضای زیادی اشغال نکنند و مانع دسترسی نشوند و طبق نیاز فضا انتخاب و جاسازی شوند.

 

ویلا شمال و طراحی فضای سبز با المان های مختلف

نقطه تمرکز در طراحی فضای سبز ویلا 

ایجاد یک نقطه مرکزی در محوطه ی ویلا یتواند فضا را منظم تر جلوه دهد . یک فضا برای نشستن، آبنماها و برکه ها، آلاچیق ها و کلبه های کوچک و دیگر المان های موجود در طراحی فضای سبز ویلا میتواند این نقطه تمرکز را ایجاد کند. بکارگیری خطوط مستقیمی که به نقطه تمرکز منتهی میشود، نکته ای است که فضا را بزرگتر نشان میدهد.

ایجاد حس انزوا در فضای سبز ویلا 

به جای استفاده از مسیر معمول و قرار دادن یک پنل استاندارد بالای حصار یا دیوار خود، با ایجاد بالاتر آن، انزوا بیشتری ایجاد کنید. این کار با پنهان کردن مقدار اضافی از درختکاری و گیاهان، حالت انزوا را خیلی بیشتر می کند. برای ایجاد این حس در یک محوطه ویلا ، سبک باغ کلبه و جلوگیری از گیاهان بیش از حد میتواند در ساختار باغ مناسب باشد. ضمنا با قرار دادن باغچه های کوچک یا یک منطقه سرگرمی در نزدیکی یکی از این دیوارهای بلند ، میتوانید فضایی برای حداکثر حریم خصوصی ایجاد کنید.

کاربرد عناصر خاص برای ایجاد مناظر طبیعی جدید در ویلا

قرار دادن مبلمان با طراحی های جالب و زیبا برای فضای سبز ویلا یا حیاط خانه تان جلوه ای خاص به فضا میبخشد. البته کاربردی بودن تمام این عناصر اولین هدف از استفاده ی آنها است. طراحی نیمکت ها با چوب های طبیعی هماهنگ با طبیعت میتواند محبوب باشد. با این کار می توانید در حالی که یک فنجان چای میل می کنید، از حریم شخصی خود لذت ببرید.

گیاه بامبو، می تواند راهی عالی برای ایجاد یک دیوار سبز برای باغتان باشد. این گیاه خیلی سریع رشد می کند و به شما پوشش خوبی می دهند. استفاده از گیاهان مستقل نیز می تواند یک ایده خوب باشند.

ویلا شمال و طراحی فضای سبز با المانهای مختلف

آلاچیق یا سایبان ، فضاهایی برای آرامش در ویلا 

یکی از اهداف طراحی فضای سبز ویلا ها ایجاد محلی برای رهایی مدتی از زندگی روزمره پرتنش است. یک سایبان و یا یک آلاچیق با فرم و مصالح خاص علاوه بر اینکه فضایی برای دورهمی های خانوادگی فراهم می کند بلکه فضایی سازمان یافته ایجاد می کند. بدین طریق حسی گرم به محوطه شما می بخشد.

ویلا شمال و طراحی فضای سبز با المانهای مختلف

رنگهای متناسب با پوشش گیاهی در طراحی فضای سبز ویلا شمال

رنگ و بافت فضای محوطه باید متناسب با پوشش گیاهی و مصالح کاربردی باشد. مثلا رنگ هایی شاد و پر انرژی برای زمین های بازی و رنگ های آرام بخش برای نشیمن فضای باز و یا آلاچیق مناسب به نظر میرسد. استفاده از رنگهای روشن در فضاهای ورودی باغ ها ، برای افراد ورودی فضا را بزرگتر و زیباتر نشان می دهد.

عرصه‌های طبیعی یا مصنوعی که تحت استقرار درختان، درختپه‌ها و سایر گیاهان هستند، برای بهبود شرایط زیستی و رفاهی مردم احداث می‌شوند. از این رو حفاظت از این عرصه ها و تلاش برای گسترش پوشش های گیاهی بسیار مهم است. این عرصه ها با عناصر گوناگون و المان ها به فضاهای مفید و کاربردی میتوان تبدیل کرد.

 

مشاهده ویدوویی از آماده سازی فضای سبز ویلای تریبلکس تیپ 4ب  در دهکده ساحلی الیت کلیک کنید

 

مشاهده ویلا شمال آماده فروش 

5/ 5 1 3844

آخرين اخبار ما

تازه ها

راههای ارتباطی
مدیریت : 09121641518    |    واحد فروش ویلا شمال :09122192969
دهکده ساحلی الیت