تعامل انسان با طبیعت و معماری – بخش اول

تعامل انسان با طبیعت و معماری – بخش اول

تمام فعالیت ها و اقدامات بشر، نمودی در طبیعت دارند و در حقیقت ریشه و بنیاد آن در طبیعت است. طراحی معماری نیز بدون ارتباط برقرار کردن با انسان و محیط اطرافش غیرممکن خواهد بود؛ به همین دلیل در این مقاله به ارتباط و تعامل انسان با طبیعت و معماری خواهیم پرداخت چرا که لازمه انتخاب ویلا در شمال شناخت ارتباط انسان با طبیعت و معماری آن است.

بخش اول : ارتباط انسان و معماری

معماري همچون يك زبان داراي الگو و نظام است و در قالب تركيب هاي گوناگوني كه شرايط محيطي طلب مي كند تجلي مي يابد. شايد مهمترين برداشت از ايده معماري به مثابه هويت بخشي مكاني، بيشتر با اين ايده همسان باشد كه معماري محصول مشاركت جمعي است و نه حاصل كار يك نفر. براي مثال مكانهايي در ساختمان وجود دارند كه طراح آنها را براي هدف خاصي در نظر گرفته ولي مردم با رفتار خود كاربري آن فضاها را براي منظور ديگري تغيير داده اند كه ممكن است با هدف اوليه طراحي مغايرت داشته باشد. بنابراين برخلاف نقاشي و مجسمه سازي كه گفته مي شود حاصل نبوغ فكري فردي است معماري در مشاركت طراح و مخاطبان معني مي يابد. بدین معنی که همواره معماری تحت تاثیر انسان ها ، معمار ، ساکن و یا مخاطب خود ، قرار دارد .

در تلاش براي فهم قابليت هاي معماري مي بايست از شرايطي كه معماري از آنها تاثير مي پذيرد آگاهي داشت. مرزهاي معماري را نمي توان مشخص كرد و شايد بهتر باشد همواره به بازخواني آنها بپردازيم . بنابراين معماري تنها زاده انديشه افراد هنرمند نيست و تمامي مراحل معماري تحت شرايطي كه جهان پيرامون تحميل مي كند انجام مي پذيرد. (شرايطی چون نيروي جاذبه گرانش هاي زميني با آسمان ، جسم و فضا، گذشت زمان ، اقلیم ، فرهنگ و ...) علاوه بر اين معماري با مردم و براي مردم انجام مي پذيرد. مردمي كه نيازها و خواسته ها و اعتقادات و آرزوهايي دارند؛ مردمي كه داراي حساسيت هاي زيباشناختي هستند كه تحت تاثير گرما، لامسه ، بو ، صوت و محرك هاي بصري مي باشند. مردمي كه فعاليتهاي آنها مستلزم امكانات اجرايي و ابزاري مي باشد. مردمي كه معنا و مشخصه هايي در جهان اطرافشان درك مي كنند. معماري بخشي از زندگي است و آن را بكار مي گيرد. مردم و فعاليتهايشان جزء جدايي ناپذير معماري اند . البته نه صرفا به عنوان مشاهده گراني كه براي لذت آمده اند بلكه به عنوان مشاركت كنندگان در معماري هستند.

دهکده ساحلي ویلایی اليت - ویلای لوکس در شمال

با این تعاریف معماری هر مکان تحت تاثیر شرایطی متفاوت از معماری های دیگر است ، معماری یک ویلا با یک ساختمان مسکونی در شهر و یا یک ساختمان روستایی تفاوتهای عمده ای دارد . همچنین نیاز های خاصی به وجود می آورند؛به عنوان مثال یک ویلا شمال هم میتواند برای سکونت دائمی باشد و هم میتواند محل سکونت های فصلی و موقت به صورت تفریحی باشد هرکدام از این حالات نیاز هایی به وجود می آورند که باید برآورده شوند . ارتباط یک ویلا با مکانهای دیگر همجوار خود چون ویلاهای دیگر ، مکان های خرید ، فضای سبز و جاده ها و .... همگی بخشی عوامل موثر در طراحی معماری ویلا شمال می باشد . در مقاله بعدی تاثیرات طبیعت بر معماری مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

 

به نقل از : انجمن علمی معماری

4.7/ 5 1 4249

آخرين اخبار ما

تازه ها

راههای ارتباطی
مدیریت : 09121641518    |    واحد فروش ویلا شمال :09122192969
دهکده ساحلی الیت